Week 14 + weekend week 14. - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van christa - WaarBenJij.nu Week 14 + weekend week 14. - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van christa - WaarBenJij.nu

Week 14 + weekend week 14.

Door: christa

Blijf op de hoogte en volg christa

25 Juli 2013 | Thailand, Bangkok

Maandag 15- vrijdag 19 juli.
Deze week zijn we lekker druk aan het testen. Met het resultaat dat we eindelijk een paar samples op hebben kunnen sturen voor sequencing. Dus laten we hopen dat daar iets uit komt, en dan liever geen human DNA want dat is nou net niet wat we zoeken XD.

Aangezien het weer hier funest is voor ons haar besloten we om dinsdag de Thaise kapper is uit te proberen. OMG wat een ervaring!!! Excuses voor de mensen die ik dit al in geuren en kleuren verteld heb, maar voor alle andere mensen hier komt:
- Je wordt door een Thaise mevrouw (die uiteraard geen Engels kan) meegenomen om je haar te wassen. En of ze het gaan wassen!!!!
- Je mag in een stoel plaats nemen, nouja het is meer een lig stoel :D
- Er wordt een dekentje over je heen gelegd, watjes op je ogen en ze gaan je haar wassen.
- En dit doen ze uiteraard Thai style ;) dit houd in dat ze je haar uitgebreid wassen en je hoofd lekker masseren en hier goed de tijd voor nemen. En als je denkt dat het klaar is nee dan heb je het mis.
- Ze wassen het gewoon nog een keer en masseren rustig verder.
- Is het nu klaar? Uiteraard niet, nu nog even een lekkere conditioner en nu gaat het echte masseren pas beginnen XD.
- Ondertussen lig je lekker op je stoel, met je dekentje lekker te relaxen.
- Als het je haar echt niet schoner kan dan mag je naar de kappersstoel, voor tja je voelt hem al bijna aankomen vrees ik. Jups nog een massage.
- Even een lekkere lotion op je hoofdhuid en je krijgt een heerlijke hoofdmassage. Daarna nog even een schouder/nek massage en dan wordt je haar geknipt.
- Dit wordt door iemand anders gedaan want hoe meer mensen in een bedrijf werken hoe beter, ook dit is thai style ;)
- Nadat je haar geknipt is wordt je haar door 2 mensen droog geföhnd en mooi gemaakt, nog wat meer bij geknipt en dat is het dan.
- En het mooiste van dit hele gebeuren is: het kost maar 12 euro XD

Van al dit relaxen krijg je honger, dus zijn we met Joop en John bij Lido gaan eten. Dit is een andere Italiaan die we uiteraard even moesten testen. Ook hier hebben we heerlijk gegeten, want we waarderen de westerse smaken hier erg. We houden van het Thaise eten en we gaan het afschuwelijk missen in Nederland. Maar soms een bekende smaak zoals Italiaans is onbeschrijfelijk lekker!
Helaas gaat dit niet altijd goed. Zo hebben we bij de vorige Italiaan pizza gegeten met pesto. Dat klinkt heerlijk maar dit is Thaise pesto gemaakt van holy basil (ipv italiaanse basilicum). Dit klinkt als bijna hetzelfde maar is het qua smaak heel anders. Zo’n klein verschil maakt de pizza volledig Thais ipv Italiaans XD.

Vrijdag 19 juli- dinsdag 23 juli.
Dit weekend is een lekker lang weekend ivm 2 feestdagen (maandag en dinsdag). Dus vrijdag zijn we met Toey en Pang mee gegaan richting het oosten. Toey woont in Phimai en Pang in Khorat en daar wilde wij heen. Dus dan kun je net zo goed samen reizen.

De meiden (en mannen) van het lab zorgen echt heel goed voor ons. Als je laat vallen oh ik ga naar Phimai krijg je meteen te horen: oh daar komt Toey vandaan! Er wordt dan verwacht dat je precies verteld waar je gaat slapen en wat je gaat doen.
Vaak vinden ze ons plan wel goed maar het kan altijd beter!
Dus de nodige tips worden uit de kast getoverd (zoals wat moet je doen en waar moet je eten ;)) en ook onze slaapplek wordt altijd even onder de loop genomen. Althans vooral het feit dat wij meestal nog geen slaapplek hebben wordt onder de loop benomen XD.
Toey was gelukkig zo slim om ons te vertellen dat het door een festival nogal druk zou zijn en heeft meteen na wat overleggen een kamer voor ons gereserveerd.

Ivm de feestdagen (en de daarbij horende drukte) zijn we vrijdag wat eerder weg gegaan op weg naar Khorat. Hier zouden we wat eten en door Toey haar vader opgehaald worden om naar Phimai te gaan.

We hebben uiteraard heeeeerlijk gegeten op de nightmarket, die overigens belachelijk groot was!!!
We hebben eindelijk een visje op die we al heel lang wilde proberen. Dit is een vis met een zoutkorst van de bbq met in de vis lemongrass. En tja het was het wachten waard ;)

Daarna nog wat geshopt en toen op weg naar Phimai.

Zaterdag 20 juli.
Vandaag hebben we met Toey en een vriendin (Fah) afgesproken om wat dingen te gaan bezichtigen. We zouden eigenlijk ‘s middags pas afspreken maar we kwamen haar rond 11 uur al tegen. Dit terwijl wij bezig waren met onze zoektocht naar een ontbijtje.
Dit soort dingen moet je alleen tegen een Thai zeggen als je het niet erg vind als ze zich er mee gaan bemoeien. Want we lieten vallen dat we wel een boterham lust en hop we moesten de auto in want Toey haar vader wist wel een goede plek voor een boterham. Deze plek was helaas gesloten dus zijn we voor de rijst met varkensvlees gegaan, ook een lekker typisch Thais ontbijtje.

Toey haar vader houdt van autorijden en houd van dingen laten zien. Dit resulteert in het volgende: Toey haar vader heeft ons zaterdag, maandag en dinsdag mee genomen om ons allemaal mooie dingen te laten zien (en proeven) van de provincie Khorat (met als grootste stad Khorat, om het gemakkelijk te houden).

Hij gelooft vooral in 1 ding, je moet eerst een kleine versie zien en dan pas de grote. Aangezien het historical park van Phimai voor vandaag op de planning stond wilde hij ons eerst een kleine opgraving net buiten Phimai laten zien. En daar gingen we!
Wat mooi om te zien dat iemand het zo leuk vind om ons dingen te laten zien, het nog mooier vind om op de foto te poseren en vooral als wij erbij staan. Dus we hebben de nodige gekke foto’s gemaakt in de afgelopen paar dagen XD.

Daarna op terug naar Phimai om het historical park te zien met Toey en Fah. Dit is een ruïne/opgraving in Cambodia style. Er zijn hele mooie versiersels in de stenen en de architectuur is ook erg mooi. Ze hebben een gedeelte ervan nagebouwd/gerenoveerd zodat je het echt met je eigen ogen kan zien. En jullie nu dus ook ;).

Daarna zijn we een kijkje gaan nemen bij het buddhist lent festival. Dit is een festival dat vooral in het oosten wordt gevierd. Er worden dan grote beelden gemaakt van kaarsvet en deze worden dan op wagen door de stad gereden. De mooiste wagen mag naar Khorat om daar mee te doen aan de wedstrijd. Dit jaar heeft 1 van de wagens van Phimai gewonnen. Er staat een foto van de wagen tussen de foto’s.

Zondag 21 juli.
Vandaag hebben we het Phimai bezichtigd en hebben we de parade bekeken. Erg veel prachtige traditionele kleding en muziek en mooi versierde wagens. Soms waren wij meer een attractie dan de wagens. Dus we staan op erg veel foto’s en zijn erg vaak gefilmd. Wat ervoor zorgde dat wij dus ook een filmpje staan op youtube dat gaat over het festival XD. Zie link: http://www.youtube.com/watch?v=5LVyLfFd4jA

’s avonds hebben we heerlijk gegeten bij het restaurant tegenover het hotel. Om vervolgens lekker vroeg ons bed in te duiken.

Maandag 22 juli.
Vandaag staat phanom rung en prasat muang tam op de planning, 2 grote historical parks. Ze lijken op het historical park van Phimai maar dan anders. Phanom rung is het grootste en best gerestaureerde monument van Thailand.
Toey haar vader wou ze zelf ook nog graag zien dus hij wou ons graag erheen brengen en foto’s met ons maken. En Toey was er geweest toen ze 3 was (en herinnerde zich er dus niet veel van) en ging dus ook mee.

Daarna zijn we naar een tempel gegaan om een Thaise traditie te zien rondom de feestdagen (buddhist lent). Er is een dienst (in het Thais) in de tempel. En daarna loop je met een kaars met ze allen 3x rondom de tempel. Helaas regende het heel hard dus moesten we de rondjes lopen in de tempel, ipv eromheen. Maar mooi was het zeker! De monnik was erg geïnteresseerd in ons en vond het erg leuk dat we erbij waren. Dus hij probeerde een paar dingen te vertalen maar dat was helaas een beetje lastig dus hield hij het maar bij het Thais.

Dinsdag 23 juli.
Vandaag gaan we weer terug naar Bangkok. Toey haar vader is een natuurkunde docent en wilde ons graag een boom laten zien die versteend was. Dus ik, Toey en Fa gingen mee, dit bleek alleen geen tempel te zijn zoals ik dacht maar een museum. Het ging over dinosauriërs en de tijdperken die de aarde door is gegaan en hoe bomen kunnen verstenen. Erg interessant maar helaas veel in het Thais en weinig Engels. Daarna echt op weg naar Bangkok maar helaas duurde dat wat langer dan gepland. Door de drukte met de feestdagen moesten Toey en ik 2.5 uur wachten op de bus en deed de bus er ook nog is 6 uur over ipv 3.5 uur. Dus we konden nog net de laatste metro halen.

Kortom een druk en mooi lang weekend en nu een lekker korte werk week ;)

Liefs Christa

• 25 Juli 2013 - 11:52

Geneviève:

Wauw Christa, het klinkt zo vet wat je allemaal doet en ziet!!! Ik ben benieuwd naar alle foto's als je terug bent. Geniet ervan, maar als ik het zo lees komt dat helemaal in orde!! X

• 25 Juli 2013 - 21:34

Carly:

Leuk allemaal Chris, ben heel benieuwd naar de foto's. Komen die er al gauw aan?