week 5 + weekend - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van christa - WaarBenJij.nu week 5 + weekend - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van christa - WaarBenJij.nu

week 5 + weekend

Door: christa

Blijf op de hoogte en volg christa

19 Mei 2013 | Thailand, Bangkok

Deze week hebben we gewoon lekker gewerkt op het lab. Door de weeks hebben we weinig bijzonders gedaan, vooral veel gewacht.

We wilde met onze professor overleggen over hoe het nu gaat met onze primer. De primer werkt namelijk wel maar niet helemaal zoals we wilde :P dus na wat tips van mensen hebben we een beetje zitten prutsen maar dit had weinig effect.
Daarom hebben we besloten maar met de professor te overleggen, helaas is onze professor nogal druk. Lezingen geven in andere steden, vliegtripjes naar congressen, de afdeling etc.
Maar vrijdag kregen we hem eindelijk te pakken ;)

Af en toe ben ik heel blij dat ik nuchtere Nederlander ben. Onze professor wou dat we zelf de condities voor de primer gingen verbeteren. Nou klonk het zoals hij het bracht als iets wat makkelijk gaat. Maar met onze gebrekkige lab kennis leek mij dat niet een goed idee.
Dus heb ik onze begeleider in Nederland gemaild (waar de primer vandaan komt) en uiteraard had hij het originele protocol (veel beter dan zelf maar wat aanprutsen). Aangezien het al wat laat was hadden we helaas geen tijd meer om een nieuwe PCR in te zetten. Dus maandag weten we pas op dit protocol beter werkt ;) fingers crossed.

Verder ben ik druk bezig geweest met de planning van mijn weekje vrij en dit weekend. Mutti (mijn moeder) komt 25 mei naar Bangkok en dan moet ik natuurlijk wel een spetterend week programma hebben.
En als je dan ook maar even laat vallen dat je aan het kijken bent hoe je daar moet komen dan gaan mensen je helpen. Oh nee maar je kunt beter de bus nemen, weet je waar de bus gaat? Nee oh dan teken ik het wel voor je!
En dan de tweede persoon: En blijf je slapen? Ehm nee. Oh dat zou ik wel doen veel leuker. Wacht ik weet nog wel een leuke plek voor je. Oh en dan moet je dit dit en dit gaan doen, echt ZO leuk.
Hihi dat was de mamma (pi-oi) van ons lab echt een schatje is het!
En aangezien Joop (onze exchange student) daar ook heel graag nog heen wou, gaat zij gezellig mee :D.
Erg leuk dat het zo makkelijk gaat hier allemaal en dat er zo goed voor ons gezorgd wordt :)

Zaterdag 18 mei.
Ik hou van een drukke planning dat weet ik. Maar vandaag ga ik mijzelf overtreffen. Ik heb besloten om vandaag (met de hulp van 2 thaise mensen) 8 tempels te gaan bezoeken die wel enigszins bij elkaar in de buurt zitten. Maar dat kost je wel een hele dag lopen :P

Ik had een planning om er nog meer te zien maar ik realiseerde me dat dat misschien wat optimistisch was hahahaha. Joop (je spreekt het uit als Joep en ja het is een meisje) die wilde graag mee zodat ze mij dingen kon vertellen over de tempels. Al gauw sloot Pi-Wi (een man van het lab) aan en had ik een man uit Maleisië (Yun, spreek je uit als Sean) die bij ons in het appartementen complex slaapt ook mee gevraagd.

Dus daar ging ik om 8 uur met mijn aziatische kennis groep op naar de tempels. Chinatown en het oude centrum is erg lastig te bereiken mbv taxi’s of althans het kan maar dan weet je zeker dat je file staat en dat je veel moet betalen. Maar je kunt ook met de boot, echt een uitkomst is dat zeg! De tempels (waarmee we beginnen) liggen namelijk direct aan het water!

We begonnen bij Wat Poh: bijzonder mooi, ze hebben hier veel elementen van ayutthaya in verwerkt en het is een zeer rustgevende plek (als je de toeristen weg denkt.)

Daarna naar Wat Pra kaew: dit is het grote paleis, DE attractie van Bangkok. En hou je vast je mag buitenlander 14 euro betalen om naar binnen te mogen, samen met alle andere duizenden mensen die al binnen zijn of naar binnen gaan. Ik weet het, dat is niets met de 60 euro die ik ooit mocht betalen om Petra in te komen. Maar 14 euro is hier echt heel veel geld! Maarja het is zeker mooi, immens, en fantastisch bewerkt, meer goud bij elkaar dan ik ooit had gedacht. Maar wat is het druk!!!!!!! Je kunt bijna niet normaal een foto maken :S Dit vooral om de chinezen overal op de foto willen, dat is niet erg maar om nou te zeggen dat ze snel zijn ;) ehm nee.

Daarna was het tijd om te lunchen. Het voordeel van met Thaise mensen op stap gaan is dat zij altijd weten waar je lekker kan eten. En dat als je met een taxi gaat dat de prijs goed is, de taxi chauffeur weet waar hij heen moet en dat hij niet omrijd ;) we eindigde bij een curry restaurantje. Heerlijk gele rijst met rundvlees. En daarna was het weer tijd om op pad te gaan.

Op naar golden mount: fantastisch! Het is hier heel rustig omdat de meeste toeristen dit te ver weg vinden (terwijl het nou ook weer niet zo ver weg is). Als je eenmaal boven bent heb je echt een 360 graden beeld van Bangkok. Je komt dan pas tot de conclusie dat er wel frisse lucht en een briesje bestaat in Bangkok, maar dat wij daarvoor gewoon nooit hoog genoeg komen. Heerlijk even wat frisse lucht inademen en weer even wat afkoelen. Je kunt vanaf hier bijna alle (grotere) tempels zien liggen.

Daarna wilde ik heel graag naar wat ratchanatdaram. Helaas is deze tempel underconstruction, voor al een hele lange tijd. Dus ik geloof niet dat ik die tempel kan zien tijdens mijn verblijf hier. Maar het is een uitzonderlijke tempel. Ipv de originele gekeurde daken (met groen, oranje en bruin) is deze tempel wit en bewerkt met zwart metaal. Hij is ook nog niet zo oud maar het geeft een heel futurist beeld af. Gelukkig zit deze tempel naast Golden Mount dus hebben we hem vanaf bovenaf kunnen bewonderen ;)

Daarna op weg naar wat suthat: deze tempel was praktisch verlaten. Je komt binnen en je voelt gewoon de rust, je hoort de vogeltjes fluiten, belletjes in de tempel rinkelen en de drukte van de stad valt gewoon weg. Op z’n moment vind ik het boeddhisme en het leven hier heel erg mooi en snap ik dat mensen hier veel naar tempels gaan. En op deze moment vervloek je ook die bussen vol met chinezen die er gewoon een rotzootje van maken. Gelukkig hebben ze tempels als deze nog niet gevonden en kunnen de lokale mensen waarvoor de tempels tenslotte zijn er ook van genieten. En de toeristen die iets verder kijken dan hun neus lang is gelukkig ook.

Hiernaast zaten volgens de lonely planet nog 2 hindu tempels. Ik de thaise mensen die daar nog nooit geweest waren helemaal lekker gemaakt. Stelde het helaas helemaal niets voor. Het was letterlijk 1 altaar op straat en iets verderop 1 die nog kleiner was dan de eerste. Maargoed: saan jao phitsanu en Thewa sathaan, CHECK.
Vanaf hier wilde we naar de flowermarket lopen, hier ben ik al is geweest maar Yun nog niet. Dus hop daar gingen we. Onderweg kwamen we nog een begraafplaats van de royalty’s tegen met uiteraard daarbij een tempel. Hoe deze plek heet weet ik niet maar mooi was het zeker!
Uiteindelijk na door flink wat buurten gelopen te hebben kwamen we aan bij de flowermarket en hier hebben ze naast bloemen ook fruit. Dus hebben we heerlijk vers fruit gekocht: salak (het zit een een stekelige schil, met daarin een vrucht). Deze vrucht heeft een hele typische smaak maar is wel erg lekker!!!! Daarnaast nog wat lychee’s ook al is het niet het seizoen voor lychees ze zijn gewoon heerlijk. Zure mango met chili en zout en de echt zoete mango. Het is nu HET seizoen voor de zoete mango. En deze mango soort is echt beroemd. Zo kennen wij mango niet in Nederland en ik kan mij bijna niet meer voorstellen dat ik mango’s in Nederland lekker vind. Want hoe ze in Nederland smaken, zo horen ze niet te smaken ;) hahahaha.
Vanaf de flowermarket kun je weer heel makkelijk met de ferry naar de skytrain en het was op naar huis. 18.00 thuis, moe verbrand en smerig maar wel 7 tempels gezien!!!
Savonds heeft de lieve kokkin (Yong) heerlijk nasi voor ons gekookt (althans daar leek het op: rijst met kip en ei). En daarna voor het eerst geskyped, tja eens moet de eerste keer zijn. En dan ook meteen met mensen die aan de andere kant van de wereld zitten. Dus toen ik op het punt stond om naar bed te gaan werden madelon en avelon in Bosten net wakker. Toch fijn om te horen van andere mensen dat dingen niet altijd even soepeltjes lopen en dat het dus niet aan ons of aan onze begeleider ligt, maar dat dat er gewoon bij hoort ;)

Zondag 19 mei.
Vandaag ben ik op pad gegaan naar de Klong Toei Market. Dit zit ergens in de buurt van het metrostation van ons huis. Maar waar :P Het is de grootste en beste vers markt die Bangkok heeft. Maar hij zit niet echt bepaald in het centrum dus het is geen toeristen attractie. En dat werd inderdaad snel duidelijk ;) Nad is 1 van de motorrijders bij ons appartement die zo vriendelijk was mij daar heen te brengen. Hij kent de tussendoorwegen dus hoopte dat ik aan de hand daarvan de weg terug zou kunnen vinden (wat helaas niet lukte).
Aangekomen bij de markt, nou had ik al gelezen dat het groot was, was het nog groter dan ik dacht. Immens veel huishoudspullen, vis, vlees, groenten, kruiden, brood (ZE HEBBEN HIER ZOETE BROODJES), eten en nog meer eten.
Nou daar ga je dan als Falang (westerse) in je eentje door een markt waar niet zo vaak falangs lopen. Dat is en blijft toch altijd een beetje een attractie vooral als die falang ook nog een beetje Thais kan en ze dat al helemaal niet verwachte.
Ik was al helemaal gelukkig toen ik na 3 stappen op de markt een soort rasp tegenkom die speciaal gemaakt is om Som Tam mee te maken (zure papaja salade). Nu nog hopen dat ik groene papaja in Nederland kan vinden en ik kan jullie gaan verwennen!!!!
Na wat heerlijke zoete broodjes gekocht te hebben voor Esther die hard aan het leren is voor haar tentamen ook nog maar wat andere lekkere dingen gehaald (geen idee wat het is). En toen heb ik mij eraan gewaagd om is een kledingstuk voor mijn lieve nichtje (Isa) te kopen. Helaas hebben de meeste kleren hier geen maatjes, dus als ze je dan niet begrijpen dan laat je toch gewoon een foto zien om het maatje te schatten. Nou lieve Isa, ik zal je jurkje meegeven aan je oma zodat je het hopelijk snel aan kan als het zonnetje gaat schijnen in Nederland :D. Nu alleen nog hopen dat hij past XD.
Excuses dat het verhaal weer is wat langer werd dan gepland. Misschien moet ik toch iets minder per dag gaan doen :P

Liefs Christa

  • 21 Mei 2013 - 20:43

    Eline:

    Hai! Jeetje wat een verhaal weer :-) hopelijk heb je wel een keer een weekendje vrij in die 6 maanden. Het is bijna niet voor te stellen dat het bij jou zo mooi weer is. Hier is het koud en komen de winterkleren weer tevoorschijn (onee die waren nooit weggeweest..... ) ben benieuwd naar je volgende verhaal. xxxx

  • 21 Mei 2013 - 21:15

    Carly:

    Ik heb weer genoten van je verhaal Chris. Ben m'n tas aan het pakken, de vakantie komt nu wel heel dichtbij :-) Ik kan mij niet voorstellen dat ik niets warms mee hoef te nemen...........ik zit nu voor mijn kacheltje, brrrr.

  • 29 Mei 2013 - 18:45

    An Koenraads:

    net je reis verslag gelezen ,heel mooi om dat te mogen zien en mee te maken maar wel vermoeiend hoor. Lieve Christa ik hoop dat jij en moeders genieten van al dat lekkere eten en de warmte hier is het koud, de kachel staat op 22 graden. Ik hoop dat je moeder de zon mee kan nemen. Geniet nog maar even samen ,jij Christa veel liefs van Antje.

  • 31 Mei 2013 - 23:45

    Leo Koenraads:

    Me even in de sfeer gedompeld van je leven daar Chris. Erg leuk beschreven allemaal.
    En nu je moeder weer naar huis sturen dan hoor ik thuis de rest.
    Liefs meid

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

christa

Actief sinds 06 Jan. 2011
Verslag gelezen: 175
Totaal aantal bezoekers 10116

Voorgaande reizen:

29 Juni 2014 - 09 Augustus 2014

Zuid Afrika

17 April 2013 - 29 September 2013

onderzoek in Bangkok + reis Myanmar en Maleisie

01 Juli 2011 - 18 Augustus 2011

IMSTAR 2011

13 September 2010 - 05 November 2010

minor Malawi

Landen bezocht: