Week 3 + weekend ayutthaya. - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van christa - WaarBenJij.nu Week 3 + weekend ayutthaya. - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van christa - WaarBenJij.nu

Week 3 + weekend ayutthaya.

Door: Christa

Blijf op de hoogte en volg christa

06 Mei 2013 | Thailand, Bangkok

Maandag 29 april.
Vandaag hebben we voor het eerst zelf een PCR ingezet. Zien is toch altijd wat anders dan doen. En vooral het vaak niet kunnen beantwoorden van vragen is erg lastig. Want als we vragen aan Neung: hoe lang blijft deze mix goed als we hem vandaag maken? Dan is het antwoord: yes. Hmmmmm nou dat is een duidelijk antwoord toch ;)
Gaan we met dezelfde vraag naar Nui: hoelang blijft deze mix goed als we hem vandaag maken? Kunnen we bijvoorbeeld ook de mix maken voor 2 dagen? Als we veel PCR’s doen in 2 dagen. Antwoord: yes you make for today.
We gaan er met deze antwoorden dan maar vanuit dat je een mix NIET kan bewaren, maar of dit klopt…..

En zo gaat het de hele dag door. Nui waar is dit gerecht van gemaakt? It’s made of flowers. Flowers? You mean flour, right? No flowers.
Aangezien het deegballetjes waren gok ik toch echt dat het gemaakt is van bloem, maar who knows misschien is het toch gemaakt van bloemen :P

Na een dagje werken op het lab zijn we naar huis gegaan om ons klaar te maken voor koninginnennacht. We waren van plan om naar het backpackers district te gaan in de hoop dat daar een Hollands feestje zou zijn. Maar we hebben vaak wat moeite met een taxi vinden die ons appartement kent. Het backpackers district is nogal ver hier vandaan, dus om niet ‘s nachts ergens te stranden hebben we toch maar besloten het wat dichter bij huis te zoeken.
Dus wij op weg naar een feestje. De lonely plant vond de pub cheap charlie erg leuk, dus wij ook, and off we go. Aangekomen bij cheap charlie was het inderdaad erg cheap! En dan heb ik het over de prijs van de drank maar ook over de bar zelf. Het kan goed zijn dat we het binnen gedeelte van de bar over het hoofd hebben gezien. Maar de buitenbar bestond uit een bar/boom-bar waar wat barkrukken aan staan en wat tafeltjes omheen, lintje eromheen met de boodschap hier buiten niet drinken en roken, et voila dat is cheap charlie! Na 1 drankje ging de bar helaas dicht dus wij gingen opzoek naar wat anders. Verderop in de straat zaten een paar cocktail bars en daar hebben we er dus 1tje uitgezocht. Deze waren helaas iets minder cheap :P maar wel erg lekker. Maar ook deze ging na 1 drankje dicht (normale sluitingstijd is hier rond 12 uur).
Aangezien het nog wat vroeg was om naar huis te gaan zijn we bij een barbus gaan zitten. Dit zijn oude volkswagen minibusjes die omgetoverd zijn naar een (rijdende) bar. Je kunt er gewoon op barstoelen gaan zitten, drankje bestellen en genieten van de muziek, het drinken en het straatleven. Maar voor een goed beeld zie de foto op facebook ;). en special request zijn ook mogelijk, dus een oranje cocktail voor koninginnennacht was geen probleem!

Dinsdag 30 april.
Vandaag hadden we vrij gevraagd op het lab. We hoopte nog een spetterende koninginnenactiviteit te vinden. Helaas is dat niet gelukt dus hebben we de dag heerlijk doorgebracht in het zwembadje van het appartement. ’s Avonds zijn we naar de Nederlandse Ambassade geweest waar uiteindelijk meer dan 1000 mensen waren (Nederlands en Thais). Hier werd de plechtigheid nog een keertje uitgezonden onder het genot van fris, wijn, thais eten en Nederlands eten. Daarna was er nog wat muziek en was het feestje alweer voorbij.

Woensdag 1, donderdag 2, vrijdag 3 mei.
Deze dagen op het lab bestonden uit PCR’s nog een keertje uitvoeren omdat we mogelijk een positieve uitslag hadden. Dit bleek na de 2e ronde toch negatief te zijn. We snappen nog steeds niet hoe dit kan maar iemand die het uit kan leggen hebben we nog niet gevonden :P

Vrijdag kregen we aan het einde van dag het goede nieuws dat als het goed is onze primer binnen is. Dus dat we nu echt kunnen gaan testen.
Tot dusver konden we alleen maar testen zit er een coronavirus in de sample. Maar nu kunnen we testen is het dat specifieke coronavirus waar wij naar op zoek zijn.
Kortom we kunnen nu echt wat gaan doen (denken/hopen we)!

Zaterdag 4 mei.
Vandaag gaan we op pad naar Ayutthaya met de trein. Iedereen op het lab verklaarde ons voor gek. Want als er een transportmiddel in thailand niet betrouwbaar is dan is het de trein. Gelukkig vertrokken we vanaf het begin station dus hopelijk zou hij dan op tijd moeten vertrekken.
We waren rond half 10 op het station en om 10.05 zou de trein vertrekken. Dus wij een kaartje kopen en dat kost wel 20 bath per persoon. Jaja 50 cent om 1,50 uur in de trein te zitten, die prijs wil ik ook wel in Nederland :P
Om 10.10 vertrok de trein en we zijn maar ergens gaan zitten waar nog plek was. Helaas bleek bij de volgende halte al dat je blijkbaar een stoelnummer op je kaartje had staan waar je mocht zitten, maar dat stond niet op ons treinkaartje. Waarom niet, geen idee, maar onhandig was het wel. Betekende helaas dat ik na een uur geen zitplaats meer had en de rest van de rit mocht staan.
Maar alsnog viel het me alles mee, er hangen ventilators aan het plafon voor een erg gewaardeerd windje, de ramen staan allemaal open waardoor het wel te doen is. De treinrit zou 1,5 uur moeten duren maar zoals we al te horen hadden gekregen gaat de trein wat langzaam en heeft hij vaak vertraging dus na ruim 2 uur kwamen we aan op het station van ayutthaya.

Hier met de ferry naar het eiland en daarna lopend naar de straat met de hotels/guesthouses. Ik had op internet al de plek tony’s place gezien. Echt een pracht van een huis maar wel wat aan de dure kant. De eigenaar haalde ons al meteen naar binnen toen we aan kwamen lopen, dus we besloten toch nog even te kijken naar de prijs (dit omdat de eigenaar zo vrolijke man is). We vonden het toch net wat te duur en we hadden stiekem al een andere plek in de lonely planet zien staan dat ons wel aan sprak.
Dus wij op weg naar lotus baan hostel hier waren de kamers wat goedkoper en de plek was wat meer idyllisch en rustiger. Hier hadden we een kamer met 2 eenpersoonsbedden eigen badkamer en airco jaja wat een luxe voor 8,30 euro pp. Dit is een oude school waar nu een hostel van is gemaakt.

We wilde eigenlijk die dag nog gaan fietsen maar het was heel warm en ook al wat laat. dus de mevrouw aan de balie (echt een slimme, oude, schattige thai) vond dat het slimmer was om de grote dingen buiten het eiland met de tuktuk tour te doen en dan de volgende dag te gaan fietsen. Nou dat klonk inderdaad als een goed idee. Dus hop wij om 3 uur in de tuktuk met ze 2en op weg naar tempels. Helaas had de meneer zich niet aan de planning gehouden en hadden we de helft van buiten het eiland gezien en de helft van op het eiland…..
Maar ondanks dat, mooi was het zeker! We hebben 3 uur rondgelopen/gereden en de zon begon al onder te gaan. Kortom het perfecte moment om foto’s te maken van grote tempels!

We werden uiteindelijk afgezet bij de nightmarket om 6 uur. En hier hebben we weer wat dingen van het boek af kunnen strepen! We zijn lekker aan het water gaan zitten met uitzicht op 1 van de tempels met een soort harde kleine crepes met eiwit/merengue met zoete of hartige topping (zie foto). Daar hebben we lekker even gezeten daarna hebben we wat over de markt gelopen en daarna opzoek naar een tentje om te eten. Ik had heerlijke venusschelpen in een rode curry saus met knoflook en spinazie en esther had gewokte knoflook garnalen met rijst en uiteraard hadden we daarbij een ijskoud chang biertje. En tja over de prijs zal ik het maar niet meer hebben :P.

Daarna terug gelopen naar de buurt van de hostels en hebben we nog een drankje gedaan bij tony’s place waar esther heel toevallig een bekende tegen kwam. Hier hebben we uiteindelijk met ze 4en wat gedronken en daarna weer terug naar het hostel.

Zondag 5 mei.
Het stond op de planning om vandaag te gaan fietsen. Maar er is ook hier niets zo wisselvallig als het weer. Het kwam namelijk met bakken uit de hemel zetten met ook flinke onweer.Aangezien het na 2 a 3 uur nog steeds regende hadden we besloten maar naar de floating market te gaan die overdekt is. Het is nogal toeristisch de winkeltjes met ook hogere prijzen dan de markten waar wij tot nu toe geweest zijn maar het is wel erg schattig om te zien. Het is een soort drijvend shop/eet eiland waar er ook nog eten word verkocht vanaf losse bootjes die weer vast zitten aan het drijvende shop/eet eiland.

Toen we uiteindelijk terug waren bij het guesthouse was de planning om te gaan fietsen maar toen een route uit gingen stippelen kwamen we er achter dat we alles in de buur eigenlijk al gezien hadden (door de de-tour van de tuktuk driver). Dus hadden besloten om maar lekker te relaxen op de mooie water vlonder bij het guesthouse.

Rond 5 uur zijn we met een minibus terug gegaan naar bangkok. Deze kleine busjes met airco kosten 60 bath en je bent met 1,5 uur in bangkok (afhankelijk ook van hoe vol de bus zit, hij vertrekt wanneer hij vol zit).

Dus toen we aankwamen bovenin bangkok zijn we maar opzoek gegaan naar avondeten en zijn we beland op een fantastische plek. Het systeem is een soort thais tapas eten. Er is een kaart met 8 kleine gerechten voor 10 bath (30 cent) en 6 gerechten voor 40 bath. De gemiddelde thai eet iets meer dan dat wij eten XD want overal zagen we 7 (kleine) schaaltjes pp staan terwijl ik 2 (kleintjes) op had en esther 1 grote hahahha. Mijn mond stond na het 2e schaaltje nogal in de brand en dat terwijl ik nog zo had gezegd een heeeeeeel klein beetje pittig…. Maar lekker was het zeker!

Maandag 6 mei.
Aangezien het gisteren een thaise feestdag was hebben we vandaag ook nog vrij. Dat is heel normaal hier dus daar maken we dan maar gebruik van.
Esther die heeft eind mei tentamen dus die is nu aan het studeren, ik werk de blog bij etc alsof het een echte zondag is.

Ik geloof dat we vandaag maar is gaan kijken of het straattentje bij ons in de straat lekker eten verkoopt. Of dat het daar ook alleen maar pet-pet is (lees: heel pittig is).

Deze week gaan we aan het slag met de nieuwe primer dus dat wordt wel even spannend.
Oh en ik vind jullie berichtje ook erg leuk om allemaal te lezen :D
En als jullie requests hebben voor bepaalde foto’s of toelichtingen ofzo, let me know!

Liefs Christa

• 06 Mei 2013 - 21:19

Carly:

Oh wat gaaf alle verhalen. Ik verwacht wel een beetje avontuur over twee weken :-) Ben ik helemaal voor in en ik wil ook nog wel een treinreis blijven staan haha.
    Absoluut niet te veel georganiseer maar lekker improviseren.
    Ik ben enorm benieuwd naar alles wat je me kan laten zien. Ben echt aan het aftellen.
    xxxxxxxxx

• 06 Mei 2013 - 21:34

Leo Koenraads:

Lieve Chris,
    Leuk beschreven allemaal.
    Hier betaal je veel meer voor de trein en kom je ook te laat dus geef mij Thailand maar...
    Dat lab blijf ik ingewikkeld vinden, maar ja ik ben een simpele politieagent of zoiets.
    Ik zie wel parallellen met mijn Afghanistan indrukken, al was het maar de nationale feestdagen daar. Nog even en dan komt je moeder naar je toe. Heb je al een mooi programma voor die week?
    Ik ben benieuwd. De Thaise tapa's zitten in het programma schat ik zo in.
    Zo te lezen stel je het goed daar. Fijn en voor het thuisfront geruststellend.
    Keep in touch Chris! Liefs!