mandalay, bagan, kalaw en deel van inle lake - Reisverslag uit Inle, Myanmar van christa - WaarBenJij.nu mandalay, bagan, kalaw en deel van inle lake - Reisverslag uit Inle, Myanmar van christa - WaarBenJij.nu

mandalay, bagan, kalaw en deel van inle lake

Blijf op de hoogte en volg christa

09 September 2013 | Myanmar, Inle

Donderdag 29 augustus.
Vandaag vlieg ik naar mandalay ik werd al vroeg opgehaald door de taxi. Want iedereen zei dat ik 1.5 uur van te voren moest vertrekken.. hahahaha het ritje naar het vliegveld duurde 40 min Maargoed je kan nooit te vroeg zijn :P

Mijn bagage afgegeven en ingecheckt en Tja dan nog maar een ice cappuccino drinken.

Door de douane en helaas was ik vergeten mijn nagelschaar uit mijn toilet tas te halen dus mijn tas moest open XD.

Daarna tja toen werd het lastig en jullie zullen mij volledig begrijpen. Stel je voor je hebt Thaise bath over, ik hou van sjaals zoals jullie weten, ik hou van dure dingen en er is een tax free Jim Thompson winkel...... Ja je voelt hem al aankomen heb van mijn laatste Thaise centjes een super mooie sjaal gekocht (en nee zo mega duur was hij nou ook weer niet, maar in bath lijkt alles duur ;)).

De vlucht naar mandalay ging erg soepel, geld gewisseld op het vliegveld en daarna met een shared minibus naar mijn guesthouse.

Jeetje wat een pracht van een huis! Ruime kamer, mooie tuin, lieve mensen en lekker eten.

Wat gegeten, mijn spullen uitgepakt en toen maar op pad naar de eerste tempels.

Ik zal eerst kort wat uitleggen over Myanmar dan snappen jullie mijn keuzes soms wat beter.
De overheid probeerd via alles geld te krijgen. Zo moet je 15 USD dollae betalen om überhaupt de stad bagan in te komen, dit geld ook voor inle lake. Ze hebben ook tickets voor tempels. Dit geld gaat alleen niet naar de tempels maar naar de overheid. Zo is er een 10 USD combinatie ticket die je toegang geeft tot meerdere tempels en het paleis in mandalay. Dit is natuurlijk belachelijk en daar komt dan nog is bij dat het paleis in 1990 gebouwd is met forced labor......
Zo zijn de trein en de vliegtuigen ook in handen van de overheid dus probeer ik deze transport middelen te vermijden.

Ik weet dat tijdens mijn verblijf ik de overheid zal sponsoren. Maar ik wil dit graag beperken tot een minimum. Ik ga niet vliegen, ik ga maar 1x met de trein, ik ga niet naar gebieden waar je een vergunning voor nodig hebt. En ik slaap en eet niet in dure plekken die mogelijk financiële hulp krijgen van de overheid.
Zo zijn er nog veel meer van dit soort belachelijke dingen, maar verder is het land heel mooi en de mensen heel lief :D.

Zo blijkt dat Myanmar de 2e plek is in de wereld als het gaat de gelukkigste mensen wereldwijd. En ik geloof ook wel dat het klopt. Ik ben nog nooit in een land geweest waar zo veel mensen zingen, op straat, tijdens het koken, bedienen en tijdens het werken (en dan bedoel ik hard werk).
En als je zegt dat je niets gaat kopen, dat dat echt geen probleem is! En dat menen ze dan ook echt!

Maargoed terug naar mandalay.
De eerste paar tempels heb ik vanaf buitenaf bekeken zonder er in te gaan. En als mensen vroegen waarom ik niet naar binnen ging. Vertelde ik dat ik niet de combinatie ticket wou kopen, dan knikte ze goedkeurend en vertelde dat ze nog wel een ticket van een vriend hadden die ik kon gebruiken XD. Ik durfde dit toch niet aan, wou niet al meteen op mijn eerste dag in Myanmar in de problemen komen.

Op weg naar de volgende tempels spraken allemaal mensen mij aan. Het begint met oh waar kom je vandaan hoe lang blijf je, waar slaap je, wat heb je al gezien. En dan eindigd het met ik heb een winkel om de hoek of ik ben taxi chauffeur. Dus kom je kijken naar mijn spullen of kan ik je vandaag of morgen ergens heen brengen.
Als ik ze vertelde dat ik graag wou lopen keken ze me heel vreemd aan. Ik ben zelfs door 2 motor rijders gevolgd Just in case i woud change my mind hahahaha.

Vooral dit was iets waar ik erg aan moest wennen. In Thailand vond ik het heel vervelend als mensen iets van me wilde. Maar hier is het wel anders want dr mensen hier hebben oprecht de beste bedoelingen! Ze wijzen de weg, vertellen je van alles (in de tempel hopen ze dan wel op een tip of dat je naar hun winkel komt kijken).maar als je dat niet doet zullen ze nooit boos worden!

Na de tempels was het tijd voor de zonsondergang op mandalay hill. Door en flinke vertraging (een monnik die zijn Engels wou oefenen op mij) ging ik het niet redden om naar boven te lopen. dus de motordriver die me braaf gevolgd was die wou me met alle liefde naar boven brengen :P. Alsof hij wist dat dit zou gaan gebeuren XD.

Aangekomen boven op de heuvel wordt je meteen getackeld door groepjes monniken die hun Engels op je willen oefenen. zonsondergang kijken heb je bijna geen tijd voor joh. Gelukkig toch nog wat fotos kunnen maken en daarna lieten ze me de tempel zien. Ik kwam het meisje tegen dat naast me in het vliegtuig zat en ook zij was omringd door monniken.

Tijdens het regenseizoen (the Buddhist lent) mogen de monniken na 12 uur smiddags niet meer eten. Maar als iemand het ze aanbied dan mag het wel (uiteraard met mate). Hetzelfde geld voor roken. Een monnik mag roken als iemand het ze aanbied, erg bijzonder dit.

Dus de monniken gingen met ons mee eten op een plek waar zij wel vaker aten. En binnen 2 tellen stond er al eten en drinken voor de monniken op tafel (uiteraard gratis). Agatha en ik moesten zelf voor ons eten betalen maar het was zeker lekker! We hebben hier nog een hele tijd gezeten. En zo lief als dat ze zijn werd ik ook nog naar huis gebracht.

Ik realiseer me nu pas hoe sociaal deze avond was. De openheid en eerlijkheid van de monniken over het leven als monnik. En dat ze ook eerlijk de moeilijke kanten van het monnik zijn durfde te vertellen. Toen ik thuis was gebracht door de monnik gebeurde er Iets wat officieel niet mag. De monnik wou afscheid nemen en hij gaf mij een knuffel. Monniken knuffelen is iets wat niet gewoon is want ze zijn heilig. Laat staan als vrouw want ik mag überhaupt niet eens een monnik aanraken of hem wat aanreiken (zonder hem daarbij aan te raken!). Dus ja Dat was zeker een bijzonder moment!!!!!

Vrijdag 30 augustus.
Vandaag heb ik veel rondgelopen door mandalay. Nogsteeds (buiten de monniken om) heeft de stad nog niet mijn hart veroverd. Grote delen zijn dicht of verlaten en voelen erg saai aan. Maar op de markten is het weer super druk!

Ik heb een aantal tempels gezien, de nightmarket en daarna heb ik heerlijke curry gegeten bij een restaurant.

Savonds nog gezellig met 2 Amsterdamse dames geklets die in hetzelfde guesthouse slapen. Maar ik moest op tijd naar bed want mijn wekken zou om 3uur alweer af gaan.

Zaterdag 31 augustus.
Vandaag vroeg opgestaan want ik zou om 3.30 opgehaald worden door de taxi. Hij zou me naar de tempel brengen waar de washing of the buddha zou zijn. Een erg bijzondere ervaring. Het boeddha beeld wordt behandeld als een echt mens. Onder gezang van de monnik en de mensen die komen kijken wordt het gezicht van de boeddha gewassen en de tanden gepoetst.

Daarna ben ik naar de ubein bridge gegaan voor de zonsopgang. Dit is de langste teakwood bridge van de wereld. En hier lopen rond zone opgang en ondergang de monniken overheen nadat ze hun aalms gehad hebben. Helaas regende het toen ik er was. Dus het was niet echt een bijzondere zonsopgang en weinig monniken. Maar mooi was het zeker. Daarna terug naar het hotel om nog even een dutje te doen.

Smiddags ben ik naar de goldpounders district gegaan. Hier zijn shops waar het bladgoud gemaakt wordt. Het goud wordt door mannen met hamers platgeslagen. Dit proces duurt in het totaal 6 uur!!!!

Savonds gezellig met de Nederlandse dames en dave uit Londen gegeten. En Jaja wijn gedronken, goede wijn gedronken!!!! Ja dat kunnen ze wel kn Myanmar wijn maken! Bij inle lake is een wijn plantage en daar hebben ze heerlijke wijn.

Een aantal andere mensen kwamen erbij zitten. en toen bleek dat Judith en haar moeder (uit Duitsland) dezelfde bus zouden nemen naar bagan. dus konden we dat mooi met elkaar doen.

Zondag 1 september.
Vandaag vertrek ik naar bagan. Het is echt een service hier om naar de bus te gaan want je hoeft niet zelf naar het busstation, nee ze regelen een ticket voor je bij het hotel. En nee je hoeft niet zelf naar de bus te gaan. Er is een pick-up service naar de bus..... Althans meestal, soms moet je wel zelf naar de bus, maar Dat is maar soms :p

Om 8.30 vertrok de bus en 6 uur later kwamen we aan in bagan. Ik wou bij New park hotel gaan slapen. Maar toen ik ze gemaild had zeiden ze dat hun kamers 45 USD waren. En tja dat vond ik wat teveel. dus ik zou ergens anders heen gaan. Maar in mandalay sprak ik Dave en zijn kamer was 25 USD. Dus ik dacht ik probeer het gewoon en ja hoor ik kon gewoon een kamer voor 20 USD krijgen met airco. Dus Judith haar moeder en ik zaten gezellig in hetzelfde hotel. Jeff die ook bij ons in mandalay zou een dag later aankomen.
We hebben na aankomst nog wat rondgelopen in het stadje maar helaas bleef het maar regenen dus zijn we maar een kopje koffie gaan drinken. Daarna wat gegeten en terug naar het hotel.

Maandag 2 september.
Vandaag hebben we een busje gehuurd voor een halve dag om tempels te bezoeken. Jeff was aangekomen met de nachtbus dus die wou ook wel mee.

Veel tempels gezien, veel verkopers gezien maar mooi was het zeker!
Het plan was Dat Judith haar moeder terug zou gaan naar het hotel en Dat Judith en ik met paarden en wagen nog een paar tempels zouden bezoeken. Maar helaas waren de paarden nergens te bekennen dus zijn we ook maar terug gegaan naar het hotel. Judith en jeff zijn gaan zwemmen en ik ben lekker even wat dingen voor mezelf gaan doen. We hadden rond 5 uur afgesproken bij de haven om de zonsondergang te zien vanaf het water. Dit was erg mooi! Daarna gezellig met ze allen uit eten gegaan.

Dinsdag 3 september.
Vandaag zijn we (Judith en ik) met de e-bike op pad gegaan. Dit is fiets alleen dan meer een scooter. Ideaal!!!!!! Want het is nogal warm hier en de.tempel zitten niet altijd even dicht bij elkaar. Dus dit is echt fantastisch.
Na 5 uur tempels hoppen zijn we gaan zwemmen bij een lux hotel. Was niet goedkoop maar iedere USD waard.

Judith haar moeder kwam er later nog bij en op de weg naar huis hebben we nog een paar tempels bezocht.

De volgende dag zouden jeff, Judith en haar moeder naar inle lake vliegen en ik had nog 1 Dag in bagan.

Woensdag 4 september.
Ik ben vandaag naar New bagan gegaan om te shoppen. Ze hebben hier erg mooie spulletjes. Maar het is wat lastig om spullen te kopen want het moet ook allemaal in de backpack passen.
Op de weg terug naar het hotel nog een tempel bezocht voor de zonsondergang.
Hier waren weer een heleboel verkopers maar ze waren erg lief. Hebben me mee naar boven genomen via een illegale route voor de zonsondergang. Daarna hebben we nog een tijdje zitten praten. Daarna was het donker en moest ik naar huis. 1 van de verkoopsters vond Dat ik niet alleen naar huis kon. Dus zijn zij en haar man een stuk met me mee gefietst tot we bij de grote weg waren. Hier moest ik beloven Dat ik meteen naar huis ging en nergens zou stoppen. Want dat vonden ze niet veilig. Erg lief van ze.
Savonds heb ik heerlijk gegeten. En daarna weer mijn tas ingepakt want morgen vertrek ik naar kalaw met de bus.

Donderdag 5 september.
Vandaag vertrek ik met de bus naar kalaw. De bus vertrekt om 7.30 en rond 2.30 kwam ik aan. Vanaf mijn hotel gingen nog 2 mensen naar kalaw. Rebeca en Catherine beide uit Amerika. Dus we hebben met elkaar een slaapplek gezocht in kalaw. Daarna naar een grottempel gelopen. Dit was een erg bijzondere ervaring. Het voelde Iets meer als een kerstmarkt dan een tempel. In de grot staan rond de 8000 boeddha beeldjes. En bijna allemaal hebben ze een soort rode kape om, vandaar het kerstgevoel.

Daarna zijn we terug gegaan naar kalaw. Onderweg kwamen we een golfclub tegen waar we een kopje koffie op hebben. Voelde erg decadent XD.

Rebeca en Catherine moesten nog hun hike boeken en ik wou wat rondkijken in het stadje. En ik kwam een geweldige galerij tegen. Hier 2 prachtige tekeningen gekocht.

Ik moest meteen een biertje met de eigenaar drinken om zijn verkoop te vieren XD.

En daarna ja je raad het nooit hebben we weer heerlijk gegeten XD.

Vrijdag 6 september.
Vandaag ga ik met de trein naar inle lake. Oorspronkelijk was het idee om vanaf Thazi de trein te nemen. Maar deze trein doet er 12 uur over. Niet omdat de afstand zo groot is maar omdat de trein zo langzaam gaat. Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om de trein vanaf kalaw te nemen aangezien die maar 3.5 uur duurt. Enige nadeel je weer nooit vanaf hoe laat vanaf kalaw vertrekt
Ergens tussen 9.00-12.00. En een half uur van te voren kun je een kaartje halen. Dat met de hand geschreven wordt XD.

Ik was de enige buitenlander in de trein. Dat is altijd wel een leuke ervaring. Het uitzicht was mooi en de trein een nieuwe ervaring. Maar 3.5 uur is meer dan genoeg!

Aangekomen bij inle lake moet je een bus of tuktuk nemen naar inle lake. De tuktuk man wou mij alleen in de tuktuk hebben. Maar dat vond ik onzin. Dus hoppa nog 8 Birmese mannen erbij tot hij vol was. Geloof dat hij dat niet zo leuk vond. Maarja vond het anders beetje te prijzig :P

Aangekomen bij het hotel kwamen ze meteen aan met een pot thee, fruit en nootjes.
De eerste nacht zou ik in een duurdere kamer slapen omdat er geen goedkope kamer meer vrij was. Maar Jeetje de kamer is mooi!!!

Tegen 5 uur ben ik op zoek gegaan naar Judith en haar moeder. Zij sliepen in een ander hotel. Zij hadden helaas al een eetafspraak maar daarna zouden we naar de puppetshow gaan. Dit was erg grappig om te zien.
Daarna afscheid genomen want dit was de laatste keer dat ik zr zou zien.

Toen naar het hotel om te genieten van mijn rainshower. Heerlijk eindelijk normaal mijn haar kunnen wassen. In bagan was het water niet echt schoon XD dus na het wassen voelde je haar alsof het vol zat met stof/zand. Maar hier is het water gelukkig weer normaal.

Zaterdag 7 september.
Vandaag heb ik een boottrip met nick (uit Londen) op het meer. We slapen in hetzelfde hotel en we zochten allebei iemand om een boot mee te delen. dus dat komt dan weer mooi uit.

We hebben van alles gezien. De markt, zijdeweverij, sigaarfabriek, het dorpje waar onze gids vandaan kwam, umbrella winkel, inthein (een plek met veel pagodas) en een heuvel bij inthein dit gaf een mooi uitzicht over het meer en de pagodas. Een tempel waar een ceremonie bezig was en een monastary.
Op de weg terug konden we nog mooi de zonsondergang zien dus dat kwam mooi uit.

Op de weg terug kwamen we jeff tegen en zijn we met elkaar uit eten gegaan. Op weg naar het restaurant kwamen we Rebeca en Catherine tegen dus die kwamen ook mee, erg gezellig.

Zaterdag 7 september.
Vandaag hebben we (rebeca Catherine en ik) een Birmese kookcursus gedaan. Eerst naar de markt en daarna lekker koken. Het was erg leuk en lekker. Vooral de mensen bij wie het was waren erg lief!
Daarna zijn we voor een traditionele Birmese massage gegaan, ook dit was erg lekker.

Dit was voor weer even de blog. Hoop Dat ik vanaf nu wat vaker de tijd heb en internet heb om wat online te zetten.

Liefs christa

  • 09 September 2013 - 12:42

    Carly:

    Het klinkt weer erg bijzonder Chris. Ben benieuwd hoe je het in Maleisië gaat hebben. Xxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

christa

Actief sinds 06 Jan. 2011
Verslag gelezen: 302
Totaal aantal bezoekers 10083

Voorgaande reizen:

29 Juni 2014 - 09 Augustus 2014

Zuid Afrika

17 April 2013 - 29 September 2013

onderzoek in Bangkok + reis Myanmar en Maleisie

01 Juli 2011 - 18 Augustus 2011

IMSTAR 2011

13 September 2010 - 05 November 2010

minor Malawi

Landen bezocht: