week 3+4 - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van christa - WaarBenJij.nu week 3+4 - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van christa - WaarBenJij.nu

week 3+4

Door: christa

Blijf op de hoogte en volg christa

26 Juli 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hallo allemaal

Oh jeetje al even niet geschreven en ik weet niet meer waar ik ben geëindigd. Want vorige week lijkt alweer erg ver weg.

Volgens mij was ik gestopt voor het weekend. Op de planning stond om vrijdag naar cape of good hope te gaan.  Maar het weer was heel slecht dus het werd meer een chill dag.
Jan en waren de hele dag vrij. De rest alleen de helft van de dag. Dus zijn jan en ik een ontbijtje gaan score in observatory.  Heerlijk ontbeten en daarna ben ik met de trein naar simonstown gegaan. Ik was al eerder naar simonstown gegaan voor de pinguïns.  Maar er gaat ook een trein vanaf het centrum en dat leek me wel leuk om te doen.  Dus hop in de trein en genieten van het uitzicht van vooral de laatste 20 min van de ruim een uur durende treinreis.  Laatste 20 minuten gaat de trein bijna praktisch in het water/ een meter van het water af.  En je kunt van vanaf de trein soms 2 bays verdee kijken.  Gelukkig was het net even droog die 20 min.

Daar lekker rond gelopen,  ook in een de storm want het waait flink in die kleine strand stadjes.  Dus daarna lekker opgewarmd in een  kleine bakkerij met uiteraard wat lekkers.
Savonds met de roomies uit eten gegaan althans staant wat gegeten op een beer garden.  En daarna naar een verjaardag van een Duitse vriend van Jan.

Na het uitgaan rond een uur of 4 de avond afgesloten met een broodje boerenworst van de braai. Want nee hier eet je geen shoarma of kapsalon nee je eet boerenworst van de braai ;)

Zaterdag.
Vandaag stond op het programma uitbrakken en daarna naar kaap de goede hoop. Het idee was om daar de zonsondergang te kijken met wat te drinken eb te eten.  Maar helaas gaat het park al dicht voor de zonsondergang.  Dus gauw naar de piek/ einde gereden om toch nog wat te kunnen zien.  Op de weg naar huis weer bij het vis restaurant gegeten in houtbay. Vorige keer een visschotel met jan gedeelt, maar ze hebben hier ook een upgrade versie van (met kreeft). Dus voor 17 euro op hele garnalen,  mosselen,  inktvis,  zalm en kreeft op. Het leven kan soms zo mooi zijn ;).

Zondag.
Vandaag zijn we naar myuzenberg gegaan. Dit is een klein stadje aan hrt water vlak bij Simons town. Vanaf daar over het strand, de rotsen en het spoor naar kalkbay gelopen. Er leuk en mooi. Daar een beetje rond gekeken en geluncht. Vervolgens terug gelopen. De roomies gingen met een paar vrienden van Jan surfen. Maar aangezien ik vreselijk verkouden ben en mijn laatste week met nachtdiensten blok inga. Heb ik besloten dat niet te doen en lekker warm ergens binnen koffie te drinken en verder te snotteren. Savonds bij 1 van de vrienden van jan gekookt en gegeten, erger gezellig. Iedereen behalve de chauffeur was weer gezellig teut ;).

Werkweek.
Mijn werk week is altijd leuk.  Ik bedenk me nu dat ik niets heb geschreven over het werk van de werk ervoor.  Waar het op neer komt is het volgende.  Het werk is als leuk als de mensen en je patiënten zijn.  En gelukkig heb ik veel leuke collega's die mij ook leuk vinden dus me graag dingen leren.

Zo heb ik tijdens mijn tijd hier back slaps aangelegd ( tijdelijk gips), veeeeel bloed afgenomen voornamelijk femoraal (arterieel), infusen geprikt, patiënten opgenomen,  rode patiënten (dus acute patiënten) opgenomen uiteraard was ik niet de hoofd arts ;), veel gehecht,  2 thorax drains zelfstandig ingebracht, veel thorax drains verwijderd en vast nog veel meer.  Maar het werk is vooral heel leuk. Afhankelijk van de casus is het soms ook wel erg zielig. Nog steeds veel gun shot wounds soms ook in het hoofd en als hrt dan door beide hersenhelften gaat is je patiënt vaak al hersendood.  Maar soms geven ze nog net voor aankomst wat sedatie en dan mag je een patiënt niet vrijgeven als hersendood. Je moet de patiënt dan opnemen, wachten tot sedatie is up gewerkt, patient her beroordelen en dan zeggen dat de patiënt hersendood is ( iets wat we eigenlijk al wisten).

Verder is het werk ook een beetje conforterent als je buitenlandse mensen moet hechten omdat ze beroofd zijn en daarna alsnog 7x gestoken zijn met een klein mes. Gelukkig is dit maar 1x gebeurt.

Donderdag 24.
Vandaag is mijn laatste dienst. Erg jammer want wil nog helemaal niet klaar zijn. En omdat ik het zo druj heb gehad ben ik ook nog niet echt toegekomen aan min reis. Althans een beetje dingen doorgekeken maar geen knopen doorhakt. Wat wel moet want de baz bus gaat niet iedere dag en ik wil naar drakensberg en lesotho wat niet echt in de route zit. Dus moet daar zelf dingen voor regelen.
Maar eerst mijn laatste dag, gevolgd door mijn goodbye dinner. mijn roomies, de Zwitserse studenten en een paar collega's. Echt een super avond gehad en helaas afscheid moeten nemen. Gelukkig was iedereen super tevreden over me. Vonden me super enthousiast en leergierig en ook nog is goed werken. Want ja ik prik als het mort gewoon blind een arterieel gas (voor de medisie onder ons die weten dat dat niet altijd even makkelijk is femoraal). En zijn ze onder de indruk van mijn vermogen om arterieel te prikken want heb er pas 2 veneus gehad. En prik sommige dagen 10 bloedgassen. Dus dat is wel leuk.

Vrijdag 25.
Vandaag stond hermanus ( walvissen stadje) en een wijnproeverij op de planning. Maar eerst langs de cape union, de zuid afrikaanse outdoor winkel. Hier is namelijk sale! Dus een soft shell jas gekocht met 10 euro korting. Want ik ga toch naar de wat koudere gebieden im Afrika.
Helaas is het weer een beetje wisselvallig. Dus als het begint kun je ook echt in 2 tellen doorweekt zijn. In hermanis hebben we 2 walvis staarten gezien en een paar water sproeiers van de walvissen. Toen brak de pleuris weer uit eb moesten we maar gaan lunchen.
Daarna helaas meteen door naar Somerset West om bij vergelegen (1 van de oudste en duurste wineries van zuid Afrika) een tour te hebben en een wijn proeverij. Net op tijd aangekomen en een tour gehad over de estate en daarna op naar de proeverij. Erg leuk en erg lekker. Opeens proef je dan zo de verschillen als je ineens 14 wijnen proeft. Eigenlijk doe je er maar 4 maarja wij hadden het natuurlijk zo uitgekiend dat we alle 14 konden proeven van elkaar.
Aan het einde een fles dessertwijn gekocht. Wat op de estate 10 euro kost. Wat geen geld is.

Savonds struisvogel biefstuk gegeten thuis en daarna mijn reis uitgestippeld.
En afgesloten met een movieavond met de roomies op de bank.

Zaterdag 26.
Vandaag is het weer wederom bagger.
Om 8.30 al op pad naar old biscut market. Een market mrt kleren, souveniers, spulletjes en eten heel veel eten. Daar ontbeten en geshopt. Mooi zilveren ketting en armband voor mezelf gekocht. Niet helemaal goedkoop maar alsnog goedkoper dan Nederland ;). Want ja als je geen lover hebt die dingen voor je koopt moet je het zelf maar doen.
Helaas zat het weer daarna nog steeds niet mee dus de shark cage diving is wederom afgezegd voor het weekend. Wst ook bekend dat robben island (eiland waarom Mandela gevangen zat) ook niet toegankelijk is. Dus zijn we naar een mega shoppingmall gegaan en uiteindelijk daar naar de bios :p.
Nu terwijl ik dit typ zijn we bezig met de braai warm te krijgen. Is ondertussen al 2x eenegs stortbui voorbij gekomen maar heb ik een afdakje gefikst zodat de braai toch door kan gaan.
Daarna misschien nog uit.
Wat er voor morgen op de planning staat weet ik niet. Maar mijn backpack inpakken moet helaas nu ook gaan gebeuren. .....

Kortom mijn tijd in Cape Town zit er praktisch op. Heb een super tijd gehad. Eigenlijk niet zo veel trek om de roomies in de steek te laten en weer alleen verder te gaan. Maar ook dit zal ik zeker overleven.

Maandag ochtend vertrek ik nssr swellendam daarna naar knysna, port Elizabeth, hoksbach, kokstad voor mijn overstap naar sani pass, lesotho, durban. Kortom een boel plekke in ruim 1.5 week ;).

Ik hou jullie hopelijk nu iets vaker op de hoogte ;)

Liefs christa

  • 27 Juli 2014 - 22:00

    Carly:

    Kom veilig terug Chris! Veel plezier de laatste twee weken.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

christa

Actief sinds 06 Jan. 2011
Verslag gelezen: 122
Totaal aantal bezoekers 10422

Voorgaande reizen:

29 Juni 2014 - 09 Augustus 2014

Zuid Afrika

17 April 2013 - 29 September 2013

onderzoek in Bangkok + reis Myanmar en Maleisie

01 Juli 2011 - 18 Augustus 2011

IMSTAR 2011

13 September 2010 - 05 November 2010

minor Malawi

Landen bezocht: