week 2 - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van christa - WaarBenJij.nu week 2 - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van christa - WaarBenJij.nu

week 2

Door: christa

Blijf op de hoogte en volg christa

12 Juli 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Lieve allemaal,

Wat gaat de tijd toch snel als je het naar je zin hebt.
Vorige week veel geleerd en een leuk weekend gehad.
Vrijdagavond vanuit het werk naar de kroeg grgaan waar de roomies al naar de wedstrijd aan het kijken waren. Daarna naar de pub om daar de 2e wedstrijd te kijken en een dansje te wagen.
Helaas vonden mensen hier mijn mooie blauwe jas even mooi als ik en hebben hem dus mee genomen vanuit de pub. Gelukkig hadden ze wel mijn huissleutel uit mijn jaszak gehaald en op de tafel gelegd.

Dus zaterdag stond een nieuwe wind dichte regenjas vinden op de planning. Gelukkig ee outdoor shop gevobden in waterfront. Dus de boys gingen gezellig mee en we hebben er een leuke dag van gemaakt. Tochtje door de haven gemaakt en uiteraard daarna eerst eveb biertje gedaan want de mannen hadden een beetje last van een hang over. Soms is veel werken wel handig. Heb je ook mindee tijd om te drinken ;) nog wat markten gezien en savonds gezellig samen gegeten.

Zondag een nieuwe roomie erbij gekregen, anne uit Amsterdam, studeert ook geneeskunde en doet een stage hier met kinderen op de orthopedie afdeling.

Daarna naar boulders, waar de pinguïns zitten. Erg grappige beesten om te zien. Daarna op weg naar cape of good hoop. Helaas kwamen we daar wat laat aan, omdat we het zonde vonden om voor een uurtje entree te betalen zijn we niet verder gekomen dan de gate. Via de west kust zijn we terug gereden. Erg mooi uitzicht! Vooral de cheapmans peak. Een route die is uitgehakt uit de rotsen en het uitzicht is heel mooi over de zee. Vooral omdat we daar reden met de zonsondergang.
Savonds in houtbay gegeten. Hier een vis platter op want ja dat moet wel in een visplaats.

Deze week 3 nachtdiensten gedraaid (ma, dins, woens). Was wel even wennen een dienst van 15 uur en de hele nacht. Eerste 2 nachten met de 2 Zwitserse jongens gedaan en de laatste alleen. Natuurlijk ben je niet alleen maar je bent met artsen. Maar toch als het druk is is het wel handig als je niet alleen bent. Want soms weet je dingen niet te vinden of heb je een extra hand nodig. Maar de nachtdiensten zijn ook erg leuk. natuurlijk begon de eerste meteen heftif en heb ik voor het eerst een patiënt full on gereanimeerd. Erg bizar om dat in ene keer in het echie te doen. Patiënt leefde nog na onze reanimatie maar heeft de nacht niet overleefd. Daarnaast veel bloed geprikt, infuzen geprikt en zelfs jaja mijn grote trots zelfstandig een thoraxdrain geplaatst. En heel veel bloed patiënten in geknepen. Soms knijp je zo hard in een transfusie zakken dat je het gevoel hebt dat je ze nog kapot knijpt en je onder het bloed zit.

Soms wel lastig want je bent vaak lang bezig met een resuscitation patiënt te stabiliseren. Vaak tegen de 2 uur, je knijpt (in een specifieke patiënt van maandag op dinsdag nacht) 6 zakken bloed in het lichaam, 2 zakken bloedplaatjes en 2 zakken plasma. En dan overlijd een patiënt toch na 2 uur. Dat is gewoon naar. Natuurlijk is al het overlijden hier naar maar als je zo je best doen en je dan toch als het ware verliest is het zuur.

Maar soms zie je het al gebeuren als iemand binnen komt. Geen pupil reflexen minimale hersenstam reflexen. Maarja dat is officieel nog niet dood dus moet je alles uit de kast trekken.

Verder vermaak ik me hier prima. Donderdag met de trein naar het city centrum gegaan na mijn nachtdienst. Durfde niet te gaan slapen want ik was bang dat ik dan in de nacht niet meer kon slapen. Dus dan maar wakker blijven. Gezellig met jan geluncht want hij werkt in het city centre. En daarna daar rondgelopen. Laarzen gekocht want het is en blijft koud en soms nat dus warme schoenen/laarzen wel lekker.

Vrijdagavond naar jamaica me crazy gegaan met de roomies, vast een verassing, een jamaicaans restaurant. Daarna nog een drankje gedaan voor jan zijn bday want hij is vandaag 29 geworden.

Zaterdag naar fransenhoek gegaan voor het jaarlijkse wijn festival. Vooraf kaarten gekocht en je krijgt dan toegang tot het terrein, je eigen wijnglas en 6 coupons voor wijn proeven. Fantastisch eten, leuke muziek en een heerlijke zon en natuur fantastische wijn!!!!!
Mijn god en wat kunnen mensen zuipen. Wat wel leuk is iedereen "moet" een Barret dragen want het is eeb Frans festival dus daar braaf allemaal een Barret gekocht en de hele dag gedragen.

Nu gauw de voetbal wedstrijd kijken. Hopelijk morgenavond weer een leuke dienst. We shall see....

Liefs christa

• 13 Juli 2014 - 12:48

Eline:

Heftig hoor die lange dagen. Heel veel plezier in ieder geval nog de laatste paar weken. Xxx en groetjes van keesie en coco

• 13 Juli 2014 - 14:27

Carly:

Jeetje Chris, het zijn wel hele lange diensten die je draait. Het is maar goed dat je in je vrije tijd zoveel leuke dingen kan doen, dat zorgt een beetje voor evenwicht.
    Ik kan mij je frustratie indenken, als je zoveel voor een patiënt gedaan hebt en hij haalt het niet. Zwaar werk, dat bloed erin persen. Vroeger hadden wij die situaties ook nog wel in het ziekenhuis. Dan was ik een hele nacht bezig om bloed erin te pompen door in de zak te knijpen, manchetten om een zak hadden we toen nog niet. Tussendoor tensie meten, ging ook nog niet digitaal en zodra deze weer zakte bloed pompen etc.
    Ben benieuwd naar je volgende avonturen. Geniet!!
    Liefs mamma