1e blog = aankomst - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van christa - WaarBenJij.nu 1e blog = aankomst - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van christa - WaarBenJij.nu

1e blog = aankomst

Door: christa

Blijf op de hoogte en volg christa

03 Juli 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hallo allemaal,

Excuses alvast voor alle typefouten want ik moet alles op mijn telefoon typen. En mijn vingers zijn een beetje koud net als de rest van me lichaam XD.

Nou ik ben veilig aangekomen. Tijdens de vlucht netjes up to date gehouden door de captain omtrent de wedstrijd tegen Mexico.

Aangekomen in kaapstad is meteen duidelijk dat kaapstad gigantisch is. Je land buiten de stad maar ehm dat is alsnog tussen de huizen.
Omdat er die avond niemand in mijn huis zou zijn en ik geen ontbijt had etc vond karin het een beter idee om bij haar te slapen.

Dus op maandagochtend beetje de basiscs gedaan: pinnen ( altijd fijn 5000 rand in briefjes van 100 krijgen), huur betalen ( dag stapel briefjes, mobiele telefoon regelen en op naar mijn huis.
He huis is een echt studenten huis, oude banken, overwl spullen van andere mensen, eigen plankje in de keuken en een mini slaapkamertje.

Ik zou dinsdag beginnen in het ziekenhuis. Maar ik moest eerst contact opnemen met elective office om de inschrijving definitief te maken ofzo. Maarja dar nummer werkte niet. Karin is zich er een ook nog mee gaan bemoeien. Uiteindelijk een nieuw nummer gevonden, maar hier Namen ze niet op. Na berichten achter gelaten te hebben heb ik om 5 uur maar besloten dat ik de een dagje later begin. Dinsdag dan maar opzoek naar het elective office, uitvogelen hoe laat ik waar moet zijn etc. Ga with the flow dan maar ;)

Dinsdag.
Elective office bestaat en er zijn ook gewoon mensen. Helemaa verbaasd dat ik ze niet kon bereiken. Maargoed Gelukkig waren ze mijn file ook kwijt dus het gaat soepel. Eindelijk gevonden en alles ondertekend. Dan mag je naar upper campus dat is stuk rijden met een minibus aka andere kant van de campus. Om een pasje te halen om vervolgens weer terug te moeten om me te melden op de afdeling. Gelukkig is alles gelukt. Je bent alleen wel een ruime halve dag bezig.

Vandaag mijn roomies een beetjr leren kennen tijdens dinner want jan ging koken. Mijn roomies zijn jim/james, 20 jaar, uit de usa en studeert enigering en doet een stage op een bouw terrein. Jan, 28 jaar, komt uit Duitsland is al 2 jaar werkzaam in een lawfirm en doet nu voor een paar maanden zaken regelen vragen Duitsers in Zuid Afrika of andersom.

Vlakbij ons huis zit een ander huis waar onderandere 2 meiden wonen waar we mee om gaan. Lia 22 uit de usa doet hier een sociale stage maar komt meer neer op administratief werk. Jennifer 19 jaar uit Groningen studeert rechten en doet hier een stage voor human right organisation.

Woensdag
First day of work. Net voordat ik weg moet naar me werk wordt het licht dus dat was wel even spannend. Is er natuurlijk net een zwerver die besloot om in mijn shortcut te gaan slapen. Dus toch maar omgelopen en toen besloten dat fietden veel slimmer is. Moet ik alsnog onder het spoor door maar fiets is toch chiler. Vooral als ik naar huis moet.
Maargoed 1e dag op het werk. ze hebben hier niet 1 afdeling trauma maar eigenlijk 3kamers: rood, geel en een zit kamer voor groen.

Veel verschillende soorten trauma maar grootste gedeelte schot dan wel steekwonden. Met een combinatie van robberies en community assolts. Zo zag ik op mijn 1 dag een jongen die bij een gang zit. Blijkbaar heeft kaapstad 4 gangs en je herkent ze aan de tattoes op de schouders. 26 en 28 zijn de grootste en gevaarlijkste. En deze jongen was van 26 en hij was te grazen genomen Door 28. En ze haddent hem flink in elkaar getimmerd met honkbalknuppels en hem bewerkt met een mes en toen bsloten ze om zijn hand er vanaf te snijden. Dat was niet gelukt maar zijn gehele handpalm lag open tot op het bot. pretty bizar.
Maar Sebastian en Daniel (2 Zwitserse interns) hadden hier wel hun handen vol aan.

Al dit soort bizarre dingen gebeuren in de townships dat is niet waar ik woon ;)

Verder patiënten opgenomen, boedafgenomen en vooral maar even meegekeken.

Omdat er smiddags niet veel te doen was (want alle gekke dingen gebeuren gedurende de avond en nacht) zijn we eerder weg gegaan zodat ze (de 2 Zwitserse studenten) me de fietsen shop konden laten zien. Waar ik een oude iets wat kleine mountainbike heb gehuurd voor 3 weken voor 25 euro ( en 25 deposit) including slot, helm eb licht. Dus vond ik een prachtige deal aangezien hij 36 en 36 wou ;). en met klein bedoel ik voor omwenteling van de trappers wat klein is waardoor staant fietsen heek vreemd is. Kortom ik vermoed het een geote kinder fiets is. Maarja het fietst ;)

Savonds met alle roomies ( inclusief de 2 meiden can het andere huis) uit eten gegaan.

Donderdag.
Vandaag veel gedaan. Thoraxdrains mogen verwijderen ( 4 zelf gedaan). Bloed afgenomen, patiënten opgenomen, een patiënt gips gegeven etc.
Vandaag helaas te horen gekrefen dat we meer diensten moeten draaien. Want er moet altijd een student zijn. Diensten zijn van 8.00-18.00 en 18.00-8.00 dua vooral de nacht diensten die druk zijn en erg lang zijn worden even bikkelen. Want in het weekend gaat her feestje ook gewoon door.
Normaal zijn een za studenten die er werken maar die hebben nu wintervakantie. Nu nog 1of 2 weken. En om het nog mooier te maken heeft een ziekenhuis in de buurt zijn traumaunit dicht gegooid waardoor het nog drukker is.

Dus volgende week zo, ma, din, woe nachtdienst. Donderdag vrij, vrijdag dag en zondag nacht. Aka zaterdag is mijn laatste wedstrijd van Nederland die ik kan kijken.

Gelukkig wel andere leuke dingen op de planning. Morgen met de roomies voetbal kijken in de kroeg ( want jan is Duits). Zaterdag naar kaap de goede hoop en fingers crossed ook walvissen spotten en Savonds braaien ( bbqen) en daarna in de kroeg Nederland kijken. En volgende week gaan we naar wijn festival in franshoek voor jan zijn bday (en natuurlijk voor de wijn ;)).

En de rest wordt go with the flow. Hopelijk wordt het werk straks wat minder zodat ik ook een beetje van kaapstad kan genieten. Wat tot nu toe zie ik voornamelijk ct by night.

Maar buiten mijn gebruikelijke eerste gemopper weekje heb ik het erg naar me zin.

Xxxx

  • 04 Juli 2014 - 08:44

    Elise:

    Klinkt allemaal erg goed! Vooral de wijn in Franshoek ;)
    Waar ga je walvissen spotten?? Let me know als je ze gezien hebt! :)

    Wat een actie zal je daar beleven in het ziekenhuis. Ik denk dat als je thuis komt, je bij moet
    komen van je reis...

    Geniet ervan meis!

  • 06 Juli 2014 - 22:04

    Carly:

    Lieve Chris

    Mooi verhaal. Wat een andere wereld!! Wel eng ook sommige fragmenten maar daar probeer ik maar snel overheen te lezen. Ik weet dat je niet in 7 sloten tegelijk loopt, maar toch is het spannend.
    Wel nieuw voor je, al die nachtdiensten, dat is een unieke belevenis. Geniet van deze ervaring meis, ik kijk uit naar je volgende verhaal.
    Liefs mamma

  • 12 Juli 2014 - 18:39

    Antje:

    Lieve Chris je verhaal net gelezen, wel spanend maar het klinkt ook een beetje eng.
    Maar die ouwe mensen zijn gauw een beetje bezorgt. Ik hoop dat je het naar je zin hebt en dat je er veel van zult leren . nog bedankt voor je mail meisje. Tot de volgende mail, lieve groet Antje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

christa

Actief sinds 06 Jan. 2011
Verslag gelezen: 98
Totaal aantal bezoekers 10062

Voorgaande reizen:

29 Juni 2014 - 09 Augustus 2014

Zuid Afrika

17 April 2013 - 29 September 2013

onderzoek in Bangkok + reis Myanmar en Maleisie

01 Juli 2011 - 18 Augustus 2011

IMSTAR 2011

13 September 2010 - 05 November 2010

minor Malawi

Landen bezocht: